شایسته‌گزینی و جذب استعدادهای برتر؛ دو اولویت مهم حوزه‌های علمیه خواهران

شناسه خبر : 116282

1400/09/27

تعداد بازدید : 281

شایسته‌گزینی و جذب استعدادهای برتر؛ دو اولویت مهم حوزه‌های علمیه خواهران
مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اهتمام به شناسایی و جذب فعال در پذیرش و شایسته گزینی، متناسب با اقتضائات بانوان و شرایط محیطی و تأکید بر جذب و گزینش استعدادهای برتر، از سیاست­های ابلاغی و نصب­ العین مجموعه است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نظر به اهمیت سنجش و پذیرش در هر مجموعه و نهاد علمی و تأثیر این مسئله در خروجی مطلوب و اثرگذار نیرو در عرصه اجتماعی، به سراغخانم آزاده صدرشیرازی، مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران رفتیم تا با فعالیت های این اداره کل بیش از پیش آشنا شویم که مشروح گفت‌وگو تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ سیاست راهبردی و وظیفه اصلی "اداره کل سنجش و پذیرش" حوزه علمیه خواهران، چیست؟

سیاست راهبردی اداره کل سنجش و پذیرش، حرکت در مسیر سیاست­های کلی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت ـ مصوبه شورای محترم سیاستگذاری حوزه های خواهران ـ است.

اهتمام به شناسایی و جذب فعال در پذیرش و شایسته گزینی، متناسب با اقتضائات بانوان و شرایط محیطی و تأکید بر جذب و گزینش استعدادهای برتر، از سیاست­های ابلاغی و نصب­العین مجموعه است.

تمرکز زدایی از امور قابل واگذاری به مدیریت­های استانی و مدارس علمیه در بخش پذیرش، از دیگر سیاست­های مدنظر است که با بازنگری در ضوابط و آیین­نامه­ها این مهم تحقق خواهد یافت.

تنظیم شاخص­ها و شیوه­های احراز صلاحیت­های علمی و عمومی داوطلبان، راهبری و نظارت بر حسن اجرای ضوابط در مدارس علمیه، زمینه سازی برای ورود متقاضیان تحصیلات حوزوی در مدارس علمیه، استقرار سامانه­های پذیرش و سنجش داوطلبان، از اهم وظایف این اداره کل برشمرده می­شود.

ـ گزارش کلی از وضعیت پذیرش سال جاری به تفکیک مقاطع تحصیلی و رشته ها بفرمایید؟

در پذیرش سال تحصیلی 1401-1400، در مقطع عمومی(سطح2)، نام­نویسی و ثبت­نام نهایی نسبت به سال تحصیلی گذشته، به ترتیب: 34 و 14.5 درصد رشد داشته است و در این مقطع تحصیلی10167 نفر در مدارس علمیه خواهران سطح کشور، تحصیلات خود را آغاز کردند.

در مقطع عالی(سطح3)، به میزان 9.5 درصد رشد را شاهد بودیم و از بین حدود 4100 داوطلب ورود به سطح سه، بیش از 2300 نفر در رشته­های تحصیلی فقه و اصول، تفسیر، کلام اسلامی، مهدویت، امامت، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلام، مدرسی ادبیات عرب، مطالعات اسلامی زنان و اخلاق و تربیت اسلامی، گزینش شدند.   

همچنین در مقطع تخصصی(سطح4) با 38.60 درصد رشد نام نویسی، در 5 رشته تحصیلی مصوب فقه خانواده، حکمت متعالیه، تفسیر تطبیقی، علوم و معارف قرآن و کلام اسلامی، از بین 760 داوطلب ورود به سطح 4، در نهایت 184 نفر ، با برگزاری آزمون و مصاحبه علمی و تخصصی، مشغول به تحصیل شدند.

ـ میزان تحصیلات داوطلبان ورود به سطح دو در سال جاری به چه صورت بوده است؟ آیا از فارغ­التحصیلان دانشگاه نیز جذب حوزه خواهران می­شوند؟

هر ساله بیش از 20 درصد داوطلبان ورود به حوزه علمیه خواهران را فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاه­ها، از کاردانی تا دکتری، تشکیل میدهند. دروس گذرانده شده داوطلبانی که از رشته­های همسو وارد حوزه می­شوند؛ بر اساس دستورالعمل­های مصوب، معادلسازی شده و به صورت پذیرش نمره و یا معافیت از شرکت در کلاس، تطبیق داده می­شود.

ـ چه تعداد از مدارس علمیه از  داوطلبان مقطع متوسطه اول، پذیرش دارند و استقبال از این مقطع در سال جاری به چه صورت بوده است؟

داوطلبان مقطع متوسطه اول، به لحاظ تربیت­پذیری مؤثرتر، انگیزه خالص­تر و فراغت بیشتر، به نوعی بر سایر داوطلبان ارجحیت دارند؛ تامل در این سه عامل مهم می­تواند به ترغیب مدارس علمیه و جهت دهی فعالیت آنها در این رابطه منجر شود.

در حال حاضر، در سطح کشور 46 مدرسه علمیه در 20 استان، پذیرای داوطلبان پایه هشتم و نهم متوسطه هستند، در سال جاری با 17.5 درصد رشد در نام نویسی این مقطع و 15.8 درصد رشد در قبولی و ثبت نام نهایی مواجه بودیم که به وضوح نشان از افزایش استقبال دانش آموزان دارد.

در نظر داریم، مدارس مجری نظام آموزشی ویژه داوطلبان مقطع متوسطه اول را در تمامی استان­های کشور و به خصوص مراکز استانی، گسترش دهیم.  متاسفانه به هر دلیل، استان­های: آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، زنجان، کرمانشاه و لرستان فاقد مدرسه علمیه مجری این مقطع هستند.

ـ آیا معدل دوره متوسطه، تأثیری در سنجش داوطلبان دارد یا خیر؟ 

در سنجش ورودی حوزه علمیه خواهران، نقش ویژه­ای برای سوابق تحصیلی داوطلبان لحاظ شده است؛ سنجش علمی، شامل آزمون ورودی با تاثیر 40% و معدل با تاثیر60% است، بر اساس این نحوه محاسبه، داوطلبان دارای بالاترین امتیاز علمی، حداکثر تا 3 برابر ظرفیت، به مصاحبه دعوت می­شوند.

ـ آشنایی داوطلبان با حوزه علمیه خواهران، بیشتر از چه طریقی بوده است؟

در کاربرگ­های مصاحبه که توسط داوطلبان تکمیل می­شود؛ بر اساس خوداظهاری انجام شده، بیشترین راه آشنایی با حوزه علمیه خواهران، از طریق دوستان و آشنایان اعلام شده است.

بدیهی است؛ هرچه میزان استقبال و نام­نویسی در مدارس علمیه بیشتر باشد، امکان شناسایی و انتخاب نیروهای شایسته به همان نسبت بالا می­رود.

تبلیغات رسانه­ای و محیطی، گرچه در ایجاد شناخت و جذب مؤثر است؛ لکن از نظر ما، ابزار کافی در شناساندن جایگاه علمی و تربیتی حوزه خواهران شمرده نمی­شود؛ طلاب و دانش­آموختگان موفق، خود بزرگ­ترین عامل جذب داوطلبان مشتاق به حوزه خواهند بود؛ همچنان­که ضعف عملکرد آنها نیز ممکن است یکی از اصلی دلایل برای عدم اقبال عمومی باشد.

ـ در پایان اگر نکته­ای مدنظر دارید که در این گفت‌وگو به آن اشاره نشده است بفرمایید؟

در جهت اجرای بهینه برنامه پنج ساله معاونت آموزش، با محوریت سنجش و پذیرش، برنامه­های مهمی در دستور کار قرار دارد؛ تنظیم نظام­نامه اختیارات و وظایف مدیریت­های استانی و مدارس علمیه در حیطه پذیرش، بازخوانی محورهای مصاحبه و آموزش و ارتقاء مصاحبه­گران به خصوص در مقاطع تکمیلی، بازخوانی آیین­نامه­ها و ضوابط، تدوین طرح ارتقاء سامانه­های پذیرش، طرح پذیرش متمرکز در شهرهای دارای چند مدرسه، ارتقاء شاخص­های به­گزینی، حفظ تعداد پذیرفته­شدگان علی­رغم کاهش جمعیت جامعه هدف، بهره­مندی از تجارب و ظرفیت­های سازمان­ها و نهادهای همسو، همه و همه به این منظور طراحی و اجرا می­شوند که با تحولی مطلوب، در آینده ای نه چندان دور، شاهد گسترش بیشتر دامنه فعالیت­های مدارس علمیه و اثرگذاری عمیق­تر در سطح جامعه باشیم و خود را ملزم می­دانیم که با سرمایه­هایی که در اختیار داریم در تربیت شاگردان مکتب جعفری و سربازان عالمه و فاضله امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و کادرسازی برای نظام اسلامی، نهایت سعی خود را به کار گیریم. ان شاءالله

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

سال تحصیلی 1400-1399

فهرست مدارس علمیه