به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نظر به اهمیت سنجش و پذیرش در هر مجموعه و نهاد علمی و تأثیر این مسئله در خروجی مطلوب و اثرگذار نیرو در عرصه اجتماعی، به سراغخانم آزاده صدرشیرازی، مدیرکل سنجش و پذیرش حوزههای علمیه خواهران رفتیم تا با فعالیت های این اداره کل بیش از پیش آشنا شویم که مشروح گفتوگو تقدیم علاقه مندان می شود.
ـ سیاست راهبردی و وظیفه اصلی "اداره کل سنجش و پذیرش" حوزه علمیه خواهران، چیست؟
سیاست راهبردی اداره کل سنجش و پذیرش، حرکت در مسیر سیاستهای کلی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت ـ مصوبه شورای محترم سیاستگذاری حوزه های خواهران ـ است.
اهتمام به شناسایی و جذب فعال در پذیرش و شایسته گزینی، متناسب با اقتضائات بانوان و شرایط محیطی و تأکید بر جذب و گزینش استعدادهای برتر، از سیاستهای ابلاغی و نصبالعین مجموعه است.
تمرکز زدایی از امور قابل واگذاری به مدیریتهای استانی و مدارس علمیه در بخش پذیرش، از دیگر سیاستهای مدنظر است که با بازنگری در ضوابط و آییننامهها این مهم تحقق خواهد یافت.
تنظیم شاخصها و شیوههای احراز صلاحیتهای علمی و عمومی داوطلبان، راهبری و نظارت بر حسن اجرای ضوابط در مدارس علمیه، زمینه سازی برای ورود متقاضیان تحصیلات حوزوی در مدارس علمیه، استقرار سامانههای پذیرش و سنجش داوطلبان، از اهم وظایف این اداره کل برشمرده میشود.
ـ گزارش کلی از وضعیت پذیرش سال جاری به تفکیک مقاطع تحصیلی و رشته ها بفرمایید؟
در پذیرش سال تحصیلی 1401-1400، در مقطع عمومی(سطح2)، نامنویسی و ثبتنام نهایی نسبت به سال تحصیلی گذشته، به ترتیب: 34 و 14.5 درصد رشد داشته است و در این مقطع تحصیلی10167 نفر در مدارس علمیه خواهران سطح کشور، تحصیلات خود را آغاز کردند.
در مقطع عالی(سطح3)، به میزان 9.5 درصد رشد را شاهد بودیم و از بین حدود 4100 داوطلب ورود به سطح سه، بیش از 2300 نفر در رشتههای تحصیلی فقه و اصول، تفسیر، کلام اسلامی، مهدویت، امامت، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلام، مدرسی ادبیات عرب، مطالعات اسلامی زنان و اخلاق و تربیت اسلامی، گزینش شدند.
همچنین در مقطع تخصصی(سطح4) با 38.60 درصد رشد نام نویسی، در 5 رشته تحصیلی مصوب فقه خانواده، حکمت متعالیه، تفسیر تطبیقی، علوم و معارف قرآن و کلام اسلامی، از بین 760 داوطلب ورود به سطح 4، در نهایت 184 نفر ، با برگزاری آزمون و مصاحبه علمی و تخصصی، مشغول به تحصیل شدند.
ـ میزان تحصیلات داوطلبان ورود به سطح دو در سال جاری به چه صورت بوده است؟ آیا از فارغالتحصیلان دانشگاه نیز جذب حوزه خواهران میشوند؟
هر ساله بیش از 20 درصد داوطلبان ورود به حوزه علمیه خواهران را فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهها، از کاردانی تا دکتری، تشکیل میدهند. دروس گذرانده شده داوطلبانی که از رشتههای همسو وارد حوزه میشوند؛ بر اساس دستورالعملهای مصوب، معادلسازی شده و به صورت پذیرش نمره و یا معافیت از شرکت در کلاس، تطبیق داده میشود.
ـ چه تعداد از مدارس علمیه از داوطلبان مقطع متوسطه اول، پذیرش دارند و استقبال از این مقطع در سال جاری به چه صورت بوده است؟
داوطلبان مقطع متوسطه اول، به لحاظ تربیتپذیری مؤثرتر، انگیزه خالصتر و فراغت بیشتر، به نوعی بر سایر داوطلبان ارجحیت دارند؛ تامل در این سه عامل مهم میتواند به ترغیب مدارس علمیه و جهت دهی فعالیت آنها در این رابطه منجر شود.
در حال حاضر، در سطح کشور 46 مدرسه علمیه در 20 استان، پذیرای داوطلبان پایه هشتم و نهم متوسطه هستند، در سال جاری با 17.5 درصد رشد در نام نویسی این مقطع و 15.8 درصد رشد در قبولی و ثبت نام نهایی مواجه بودیم که به وضوح نشان از افزایش استقبال دانش آموزان دارد.
در نظر داریم، مدارس مجری نظام آموزشی ویژه داوطلبان مقطع متوسطه اول را در تمامی استانهای کشور و به خصوص مراکز استانی، گسترش دهیم. متاسفانه به هر دلیل، استانهای: آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، زنجان، کرمانشاه و لرستان فاقد مدرسه علمیه مجری این مقطع هستند.
ـ آیا معدل دوره متوسطه، تأثیری در سنجش داوطلبان دارد یا خیر؟
در سنجش ورودی حوزه علمیه خواهران، نقش ویژهای برای سوابق تحصیلی داوطلبان لحاظ شده است؛ سنجش علمی، شامل آزمون ورودی با تاثیر 40% و معدل با تاثیر60% است، بر اساس این نحوه محاسبه، داوطلبان دارای بالاترین امتیاز علمی، حداکثر تا 3 برابر ظرفیت، به مصاحبه دعوت میشوند.
ـ آشنایی داوطلبان با حوزه علمیه خواهران، بیشتر از چه طریقی بوده است؟
در کاربرگهای مصاحبه که توسط داوطلبان تکمیل میشود؛ بر اساس خوداظهاری انجام شده، بیشترین راه آشنایی با حوزه علمیه خواهران، از طریق دوستان و آشنایان اعلام شده است.
بدیهی است؛ هرچه میزان استقبال و نامنویسی در مدارس علمیه بیشتر باشد، امکان شناسایی و انتخاب نیروهای شایسته به همان نسبت بالا میرود.
تبلیغات رسانهای و محیطی، گرچه در ایجاد شناخت و جذب مؤثر است؛ لکن از نظر ما، ابزار کافی در شناساندن جایگاه علمی و تربیتی حوزه خواهران شمرده نمیشود؛ طلاب و دانشآموختگان موفق، خود بزرگترین عامل جذب داوطلبان مشتاق به حوزه خواهند بود؛ همچنانکه ضعف عملکرد آنها نیز ممکن است یکی از اصلی دلایل برای عدم اقبال عمومی باشد.
ـ در پایان اگر نکتهای مدنظر دارید که در این گفتوگو به آن اشاره نشده است بفرمایید؟
در جهت اجرای بهینه برنامه پنج ساله معاونت آموزش، با محوریت سنجش و پذیرش، برنامههای مهمی در دستور کار قرار دارد؛ تنظیم نظامنامه اختیارات و وظایف مدیریتهای استانی و مدارس علمیه در حیطه پذیرش، بازخوانی محورهای مصاحبه و آموزش و ارتقاء مصاحبهگران به خصوص در مقاطع تکمیلی، بازخوانی آییننامهها و ضوابط، تدوین طرح ارتقاء سامانههای پذیرش، طرح پذیرش متمرکز در شهرهای دارای چند مدرسه، ارتقاء شاخصهای بهگزینی، حفظ تعداد پذیرفتهشدگان علیرغم کاهش جمعیت جامعه هدف، بهرهمندی از تجارب و ظرفیتهای سازمانها و نهادهای همسو، همه و همه به این منظور طراحی و اجرا میشوند که با تحولی مطلوب، در آینده ای نه چندان دور، شاهد گسترش بیشتر دامنه فعالیتهای مدارس علمیه و اثرگذاری عمیقتر در سطح جامعه باشیم و خود را ملزم میدانیم که با سرمایههایی که در اختیار داریم در تربیت شاگردان مکتب جعفری و سربازان عالمه و فاضله امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و کادرسازی برای نظام اسلامی، نهایت سعی خود را به کار گیریم. ان شاءالله
ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.